«Школа Олександра Захаренка –храм знань, високої моралі і необмеженої творчості»
Кажуть, що коли гаснуть зірки, їхнє
світло ще довгий час можна бачити. Так і ідеї, справи, вчинки, мудрі уроки
великих педагогів залишаються в пам»яті оточуючих. Сама доля подарувала нам
цього видатного земляка, Вчителя з великої літери, яскравого педагога ХХ
століття, людину унікальну, дослідника – практика аспектів духовного
відродження сільської школи – Олександра Антоновича Захаренка.
За почесними званнями – понад 40 років подвижницької праці сільського
вчителі і директора сільської школи. Ще одне почесне громадське доручення, яке
він вважав для себе найважливішим: двічі – у 1990 і 1993 роках його обирали
головою Спілки вчителів України.
Олександр Антонович був не лише вчителем, директором школи від Бога –
він був і «духовним директором села». Так його називали в Сахнівці. А ще –
скульптором дитячих душ. Він ліпив з них працьовитих, сумлінних дітей, вкладав
у них частинка своєї душі.
Олександр Захаренко завжди легко ходив по землі, а думками ширяв високо
в піднебессі. Не мирився із сірістю і одноманітністю. Його будні завжди
світилися зорями. Олександр Антонович був глибоко переконаний, що в людській
душі, як у землі, все проростає. Посієш добро – і добро зійде. Він був постійно
в пошуку і в русі. Як хороший хлібороб засівав у дитячі душі зерна знань,
любові. Порядності, милосердя. « Я без школи жити не можу, - писав він у своїй
книзі – сповіді. – Я вріс у неї протягом чотирьох десятиліть, як дерево вростає
своїм корінням глибоко в землю. Без школи мені пусто, рветься не павутина
життя, а душа моя розривається. Як жити по-іншому, я не знаю».
Олександр Антонович дуже любив своїх батьків – Варвару Вереміївну й
Антона Івановича. Вони передали синові щиру любов до простих людей, своєї землі
і неба..
Дитинство його минуло в невеличкому містечку, що розкинулося на берегах
річки Тясмин. Кам»янка здавна славилася своєю історією. Батьківський заповіт
«Люби і знай свій рідний край» став кредом усього життя Олександра Антоновича.
Олександр Антонович не мріяв стати
вчителем. З дитинства його вабило небо. На леваді недалеко від батьківської
хати ще в шкільні роки побудував модель літака і зробив першу спробу її
запустити. Тому після закінчення десятирічки вибір був один – військове училище
льотчиків – винищувачів. Та глибоких знань і бажань було замало. Лікарі –
головні екзаменатори – погасили юнацьку мрію. І, мабуть, саме це захоплення
небом окрилювало всі його мрії, думки і вчинки в подальшому житті.
Здібному випускникові запропонували викладати математику, фізику й хімію
в школі робітничої молоді в сусідньому селі. А далі було навчання в Черкаському
педагогічному інституті імені Богдана Хмельницького на фізико-математичному
факультеті. Отримавши диплом з відзнакою, разом з молодою дружиною приїхав
працювати в 1959 році в село Сахнівку. Сахнівка на той час була бригадним селом
колгоспу «Маяк», яке загубилося серед бездоріжжя і було віднесене до так званих
«неперспективних» сіл, по суті, приречене на вмирання.
З приїздом молодого вчителя розпочалися в селі «сахнівські дива»: то він
на побудованому разом з колегою дельтоплані спустився з місцевої гори Пастушка,
то зробив спробу на планері перелетіти річку Рось. Потім разом з учнями будував
і запускав повітряні кулі, моделі літаків і ракет, які запускали з майданчиків
із символічною назвою «Сахнівський Байконур». Він поєднав фізику й математику з
небом. У Сахнівці віддаленій від райцентру двадцятип»ятикілометровим
бездоріжжям, до якої не ходили автобуси. Почали злітати ракети. Спочатку без
«пасажирів», а потім з «пасажирами»: мишами, морськими свинками. У школі
відбувалися справжні змагання на дальність і висоту польоту. Відтоді, як
згадував один із його випускників, авторитет фізика і фізики «піднявся до
небес».
Глибина його знань з фізики, математики,
вміння просто пояснити найскладніші фізичні процеси зачарувала учнів. Все, що
він говорив, було цікавим і зрозумілим. В 1964 році, після армії, Олександр
повернувся до Сахнівки. Роботу з дітьми розпочав з перебудови: повітроплавання
перевів на ракетобудування, а польоти ракет замінив на авіа моделювання.
«Майбутнє Сахнівки – її діти. Отже, треба створювати таку школу, якої ще
не було», - так вирішив призначений у грудні 1966 року директором школи
Олександр Захаренко. Він поступово змінив зовнішній вигляд основної шкільної будівлі
й інтер»єри школи, і пришкільної ділянки, а основне – ставлення до школи.
Життя Сахнівської школи в 60-90-х роках – це послідовне розгортання
багатьох проектів – взаємопов»язаних колективних справ. Кожна наступна була
логічним продовженням і розвитком попередньої: збудовані здебільшого методом
народної толоки двоповерхове приміщення з планетарієм і шкільною обсерваторією,
спортивно-оздоровчий комплекс, шкільний дендропарк, стадіон, теплиця. У 1964
році в школі силами учнів і вчителів було зроблено клас програмного навчання –
прототип сучасному комп»ютерному класу. В 1965 році – створено першу машину
Ламарка, яка давала оцінку знань учнів за допомогою тестів. Часом школа мала
клас з 30 навчально-контролюючих машин з ліричною назвою «Ромашка», яка допомагала
школярам опановувати матеріал двох уроків за 45 хвилин.
В Сахнівці вчили шанувати батьків і людей
старшого віку, пам»ятати тих, хто виніс на собі тягар воєнних років. У музеї є
унікальний експонат – сахнівська модель «Матерям і вдовам за мужність, витримку
та героїчну працю», виготовлені за ескізом випускників школи. Також в школі був
особливий табель – «Табель успішності й вихованості».
На одній із лінійок Олександр Антонович
запропонував старшокласникам: «А побудуймо маятник Фуко по-сахнівськи». З легкої руки Олександра Антоновича в школі
запрацював і «кіоск без продавця».
Сахнівська школа стала майже науковою
лабораторією. За досвідом до бригадного села їздили з усього світу: з Канади і
Німеччини, Китаю і Японії, Італії і США. Працювати на випередження часу – це
одне з правил діяльності директора Сахнівської школи. Учнів учили не тільки
мріяти, а й утілювати мрії в життя.
Працею сахнівські школярі були зайняті щоденно. Школа мала більш як
п»ять гектарів землі. Старшокласники вивчали сільськогосподарську техніку.
Останні роки свого життя Олександр Антонович часто хворів,але боровся, працював
з останніх сил.
Олександр Антонович – людина, яка своїми справами, працями ще довгий час
формуватиме культуру і світогляд нашої нації. Міністерство освіти і науки
України Сахнівська ЗОШ визнано авторською школою Олександра Захаренка.
Коментарі
Дописати коментар