Олександр Антонович Захаренко «Людина з головою вченого і руками робітника»
«Людина з головою вченого і
руками робітника»
Учитель, який передає дитині
лише знання - це ремісник,
той, хто виховує характер -
справжній митець своєї справи…
Софія
Русова.
Кожен, кому випало щастя зустріти на своєму
життєвому шляху О.А.Захаренка, переконався в тому, що це людина із глибинним
внутрішнім прагненням необхідності розбудови сучасної системи освіти, творець
унікального навчально-виховного комплексу для всебічного розвитку дітей у
Сахнівській СШ, педагог-новатор, який створив «педагогіку життя», «педагогіку
конкретної дії», що увібрали цінності як гуманної педагогіки, так і мудрість
українського народу і глибоко осмислений досвід творчої праці учительського
колективу і особистих шукань у творенні нової школи.
Головна мета всієї діяльності і самого
життя Олександра Антоновича — створити таку школу, щоб діти зростали в ній
мислячими, працьовитими, вдячними, закоханими у свій край, чутливими до добра і
краси. І йому це вдалось, про що і доводять всі його справи…
У 1988р. в складі делегації вчителів та
керівників шкіл області мені пощастило відвідати Сахнівську СШ і особисто
познайомитись із педагогом-новатором. Під час зустрічі з учнями, учителями та
директором школи вражало все: багата матеріально-технічна база, відпрацьована
система самоврядування, поєднання навчальної і виховної роботи. Особливо
запам’ятались звукочутливий фонтан «Колос», історико-краєзнавчий музей,
навчально-виробничий цех, обсерваторія і планетарій.
Як учителя історії мене захопило те, що
учні та учителі школи, спільно з жителями села, пишуть «Енциклопедію шкільного
роду» як своєрідний літопис історії населеного пункту Сахнівка за останні 50 років. Цікаво була організована
виховна робота на базі історико-краєзнавчого музею. В ньому працювали близько
100 екскурсоводів і вважали це громадське доручення великою честю. Організатори
уміло поєднали виставковий матеріал із найдавніших часів до сьогодення. Ми
переконались, що музей став місцем, котрим пишається кожен житель села, а учні
і учителі – особливо.
На час відвідин навчального закладу, я
працювала директором школи та мала невеликий стаж керівника, тому ця зустріч
мене спонукала до постійного пошуку нових методів роботи, як з учнівським так і
з педагогічним колективом, до невпинного пізнання нового в науковій і практичній
педагогіці. Саме О.А. Захаренко став для мене зразком директора школи. Його
надзвичайно великий і вагомий досвід роботи був невичерпним джерелом для мене,
як учителя і керівника школи. Я ловила кожне слово наставника і в подальшій
роботі намагалась втілювати в життя його ідеї:
• широка і змістовна гурткова робота в школі;
• постійний зв’язок із батьками через місцеві
ЗМІ;
• виховання відповідальності за навчання
через само оцінювання;
• розвиток учнівського самоврядування,
введення посади старшого чергового по школі з числа кращих
учнів-старшокласників;
• розвиток інтересу дітей до знань,
формування духовності та виховання підростаючого покоління.
Друга зустріч
із великим педагогом відбулася у Черкасах в 1998 році на науково-практичній
конференції на тему: «Нові педагогічні технології в контексті гуманізації та
демократизації навчально-виховного процесу в освітніх закладах».
Знаючи
Олександра Антоновича, як великого прихильника творчих шукань, ми з нетерпінням
чекали його виступу, прагнучи взяти для своєї педагогічної діяльності
якнайбільше нового. Особисто я з цікавістю слухала доповідь наставника і
записувала основні тези його виступу. Захаренко наголосив, що в Сахнівській СШ існують
традиційні методи навчання та виховання учнів, які перевірені часом.
Минуло близько
10 років з тієї зустрічі, але вони актуальні і для сучасної школи XXI століття:
• відкритість навчально-виховного процесу
(телетрансляція педрад та запрошення дітей, батьків та їх родичів на педради);
• проведення радіо лінійок, на яких діти
звітують про навчання та чергування по школі;
• робота пришкільної телестудії, яка
проводить консультації, інформує про важливі події життя учнів, учителів та
жителів села;
• випуск шкільної газети «Дівочі чари»;
• пошуковий метод навчання, який полягає у
ранньому вивченню задатків у дітей та розкриття їх у різних нетипових
ситуаціях;
• особливий табель успішності та вихованості
учнів;
• широке впровадження в педагогічну практику
толерантності, яка полягає у повазі до думки учня, плюралізмі у
навчально-виховному процесі, виховання працелюбства та вміння працювати,
можливість перездачі оцінок за підсумками навчання.
Через увесь
виступ О.А. Захаренка червоною ниткою проходить почуття стурбованості за стан
справ в освіті, зокрема «перегини» освітньої
реформи. Він гостро критикував створення ліцеїв у мало комплектних
сільських школах, вважаючи, що об’єднувати учнів потрібно за їх інтересами і
здібностями. А під час поглибленого вивчення головне не забути про основну суть
навчального предмету з сумом зазначив педагог, що сучасній школі катастрофічно
не вистачає фанатів-учителів. Наголосив Олександр Антонович на загальновідомі
проблеми українського суспільства і освіти, в тому числі – брехні. Схвильовано
запитував він у присутніх: «Де взялась і коли закінчиться брехня? Вона згори
вниз, і знизу догори паралізує суспільство, і тому учителю важко творити,
працювати, навчати і виховувати дітей в таких умовах».
Закінчив Захаренко О.А. виступ словами:
«Кожна людина повинна написати хоча б одну книгу – книгу власного життя.
Успіхів вам!».
Лише з плином часу оцінюєш побачене,
почуте, прожите. І сьогодні розумію, що це щастя – пізнати і відкрити для себе
частину творчої майстерності народного Педагога, великого Учителя, Гуманіста,
Людини – Олександра Антоновича Захаренка.
Коментарі
Дописати коментар